wtorek, 24 listopada 2015

Pomysły na zabawy dla maluchów - rysowanie


Tym postem rozpoczynam nowy cykl artykułów z zabawami i ćwiczeniami dla dzieci zarówno tych najmłodszych i ich mam, jak i trochę starszych.

Zajęcia pt "Kreatywusie i ich mamusie" prowadzę z dziećmi (0-3 lata) i ich mamami. Zajęcie organizuje,Manufaktura Rozwoju Artystycznego a tu na blogu będę je co tydzień opisywała, by każda mama mogła z nich skorzystać lub przypomnieć je sobie.
Zapraszam



Wspólne rysowanie – rysunek na cztery ręce


Materiały: 

Duże kolorowe kartony A0 lub A1 ewentualnie arkusze szarego papieru, suche pastele, kolorowe kredy.


Opis ćwiczenia:

Każda mama i dziecko razem dostają duży kolorowy karton A1 lub A0 (dziecko może wybrać kolor, czasem to pomaga oswoić się z nową sytuacją, zachwyt nad nowym intensywnym kolorem), można też wykorzystać duże arkusze papieru pakowego.  Następnie rozdajemy suche pastele, ewentualnie kredy i węgiel. Ważne by pastele nie miały owijających je papierków, to ważne gdyż pastele ścierają się szybko i papierek przeszkadza, a poza tym bez osłonki dziecko może nimi rysować dowolną stroną. 



Wykorzystywanie innych kredek nie jest wskazane gdyż ćwiczenie wtedy jest bardzo długie i jeśli wykorzystujemy szary papier może się on też podrzeć w kontakcie z twardymi kredkami.
Kładziemy karton na podłodze sali. Dziecko wybiera dwie dowolne kredki, każdą kredkę do jednej rączki, Mama lub opiekun również wybiera dwie dowolne kredki.
Następnie sadza dziecko na środku kartonu (Dziecko może od razu zacząć rysować lub chodzić po kartonie, może też się położyć) 



Teraz obrysowuje dziecko wokół, namawiając je by też rysowało wokół siebie, ale nie namawia do rysowania czegoś konkretnego, sam stara się bazgrać podobnie jak dziecko raczej naśladując jego ruchy, wręcz podążając za nim, niż rysując coś rzeczywistego.



Jeśli dzieci już potrafią rysować i rysowały już wcześniej, to w innym wariancie tego ćwiczenia prosimy by dziecko i rodzić razem usiedli na kartonie (najlepiej tyłem do siebie). Następnie prosimy by opiekun zamkną oczy (dziecko nie musi ale też może), a potem by razem jednocześnie rysowali na kartce oboma rękami wokół siebie.


Po kilku minutach takiego rysowania prosimy by opiekun wstał i teraz już wszystkimi kredkami pomógł dziecku skończyć ich wspólny obrazek. Sugerujemy by namawiać dziecko do zabawy różnymi kolorami, rozcierania i rozmazywania pasteli. 



Prosimy rodzica by pomógł dziecku zamalować całą kartkę, ale nie malował konkretnych figur. Dziecko rysuje dowolnie.


Cele ćwiczenia:

To ćwiczenie ma na celu nauczenie rodzica/opiekuna zarówno współpracy z dzieckiem jak i rozumienia jego możliwości oraz umiejętności powstrzymanie się od ingerowanie w naturalne możliwości rozwojowe dziecka (nie pokazywanie schematów).



Dla dziecka jest swobodną zabawą rysunkiem, zapoznaniem z kolorami, możliwościami kredek, fakturą papieru, różnicą pomiędzy papierem i podłogą. Wyczuwaniem i koordynacją nacisku kredki na papier. Celem jest wspomaganie regulacji napięcia mięśniowego, percepcji wzrokowej i dotykowej oraz koordynacji.
Ćwiczenie może trwać tak długo aż dziecko się nie znudzi lub nie zmęczy, kolory można mieszać i nakładać kolejne warstwy.


Inne warianty ćwiczenia

Innym wariantem tego ćwiczenia jest dodanie muzyki. Zachęcamy by powstały rysunek był przedstawieniem słyszanej muzyki. Daje to zarówno rodzicom/opiekunom jak i dzieciom większą swobodę i lepsze oderwanie się od schematów rysunkowych.
W taką zabawę możemy bawić się również ze starszymi dziećmi jak i z młodzieżą czy osobami dorosłymi. 

Wtedy prosimy wszystkich uczestników by położyli swoje wielkie kartki na podłodze i wybrali dowolne dwie pastele o różnych kolorach. Następnie prosimy by każdy usiadł wygodnie na środku swojej kartki (mniejsze dzieci mogą się nawet położyć na plecach), zamkną oczy i trzymając w każdej ręce kredkę zaczął nimi rysować wokół siebie. 
Suche pastele łatwo się zmywają zarówno z podłogi, jak i ubrania, więc można rysować nie obawiając się zabrudzenia.

Uczestnicy zajęć mogą w ten sposób rysować jak długo chcą, a jak uznają, że starczy to wstają i odwracają swoje prace przodem. Teraz stojąc przodem do swojego rysunku i prosimy by spróbowali go skończyć lub przerobić używając już wszystkich kredek. Jedyny warunek jest taki, że nie może pozostać ani kawałek niezarysowanego kartonu.
Kiedy wszyscy już skończą swoje prace, każdy pokazuje swój obraz i opowiada o nim, co czuł w trakcie rysowania, z czym kojarzy mu się to co narysował, a może co obraz może przedstawiać.

Porada praktyczna:

Piękne obrazy które powstaną w trakcie naszego ćwiczenia są bardzo nietrwałe. suche pastele łatwo się ścierają i obsypują, radą na to jest je utrwalić. do utrwalenia pasteli służą specjalne fiksatywy, ale można je również zastąpić lakierem do włosów. Porządnie spryskana lakierem kartka po wyschnięciu nie brudzi i można ją z powodzeniem przechować lub oprawić. Takie rysunki pięknie wyglądają w prostych antyramach.

Cele ćwiczenia:

Ćwiczenie dla każdej grupy wiekowej i sprawnościowej z zastrzeżeniem, iż osoby starsze i kobiety w zaawansowanej ciąży oraz osoby ze schorzeniami narządów ruchu mogą mieć problem z siedzeniem na podłodze.

Ćwiczenie „oswaja” z dużymi kartkami do rysowania, jak również pokazuje iż wspaniałe obrazy mogą łatwo powstawać i niekoniecznie muszą przedstawiać stereotypowe konkretne elementy otaczającego nas świata. Pozwala oderwać się od schematów, przełamać obawy przed rysowaniem, może być świetnie wykorzystywane jako ćwiczenie wstępne. 
Można je również stosować w terenie jako np. rysowanie kredą  na asfalcie.


Prześlij komentarz